Portfolios
Tijdelijke Centrale Bibliotheek Rotterdam
Projectnaam
Tijdelijke huisvesting bibliotheek Rotterdam
Projecttype
Interieur / Herbestemming
Opdrachtgever
gemeente Rotterdam
Bouwjaar
2025 (verwacht)
Programma
Bibliotheek collectie, Stadsplein en ontmoetingsruimten, café, studie- en werkplekken, kantoorruimten, expeditie en logistiek
Omvang
17.000 m2
Bouwkosten
–
Architecten
Roel ten Bras / Maaike Westinga
Medewerkers
Chantal Beltman / Roxi Balas
Aannemer
–
Projectmanagement
–
Voor dit project in Rotterdam
is er een driedelige podcastserie gemaakt. In drie afleveringen zoekt
presentatrice en architectuurhistoricus Catja Edens uit hoe de toekomst
van de Centrale Bibliotheek eruitziet.
In de derde aflevering gaat Catja in gesprek met architecten Maaike Westinga en Harrie van der Meijs (rapp+rapp) en met projectmanagers Desirée Schouten (gemeente Rotterdam) en Ronald van Herp (Bibliotheek Rotterdam).
Benieuwd? De derde aflevering van deze podcastserie ‘Centrale Bibliotheek op weg naar een nieuwe toekomst’ kun je nu beluisteren! https://nieuwecentralebibliotheekrotterdam.nl/podcast-klaar-terwijl-u-wacht/
Tijdelijke centrale bibliotheek Rotterdam
Tijdens de verbouwing van de Centrale Bibliotheek in 2026 t/m 2028 verhuist de bibliotheek tijdelijk naar de Librijesteeg. De huidige kantoorruimte op deze locatie wordt opnieuw ingericht om de bibliotheek en al haar bezoekers te kunnen ontvangen. Dat gebeurt volledig circulair en met 100% hergebruik.
In oktober 2022 presenteerden we onze visie aan de Gemeente en bibliotheek in Rotterdam. Met onze visie willen we laten zien hoe het kantoorgebouw aan de Librijesteeg een uitnodigend platform voor ontwikkeling en vooral voor ontmoeting kan worden.
De bibliotheek wordt tijdelijk in een totaal ander type gebouw gehuisvest. Dat levert uitdagingen op, bijvoorbeeld om te zorgen dat de 1,4 miljoen jaarlijkse bezoekers van de Centrale Bibliotheek zich prettig en snel door het gebouw kunnen bewegen, maar ook de kans om met een andere bril naar de bibliotheek te kijken. Daardoor kunnen nieuwe inzichten en ideeën ontstaan die straks ook in de nieuwe bibliotheek een plek kunnen krijgen.
De hal transformeert tot een actieve ruimte met plekken voor ontmoeting, informatie en tentoonstelling. Het Stadsplein wordt ermee vergroot en levendig.
Op de verdiepingen kiezen we voor een eenvoudig en helder indelingsprincipe. Parallel en evenwaardig aan de collectie zijn de verblijfsplekken. Om elkaar te ontmoeten, om te leren, te lezen en/of te reflecteren.
We zien het als onze taak om het (tijdelijke) interieur te ontwerpen met elementen uit het bestaande gebouw. Ontbrekende elementen worden via de circulaire (bouw-)markt aangeschaft. We gaan voor 100% hergebruik: we gebruiken de flexibele wanden, plafonds en vloerafwerking uit het huidige gebouw en wat we nodig hebben voor de nieuwe inrichting nemen we mee uit de huidige bibliotheek. Zo zorgen we ervoor dat er niets nieuw gemaakt hoeft te worden, dat we maar een paar jaar zouden gebruiken. Wel zo duurzaam.
Komend jaar werkt TenBrasWestinga aan het ontwerp van de tijdelijke Centrale Bibliotheek. Daarna wordt de ruimte aan de Librijesteeg verbouwd, zodat de tijdelijke vestiging vanaf 2026 open kan. Aansluitend start de vernieuwing van de Centrale Bibliotheek aan de Hoogstraat. Als deze eind 2028 klaar is, verhuist de bibliotheek weer terug.
De Nobelaer
Projectnaam
De Nobelaer
Projecttype
Cultuur
Opdrachtgever
Gemeente Etten-Leur
Ingebruikname
2022
Programma
vlakke vloer theaterzaal, kleine zaal, bibliotheek, muziek-, dans- en dramastudio’s, ateliers, backstage en kantoren
Omvang
5.150 m2
Bouwkosten
–
Architecten
Roel ten Bras
Maaike Westinga
Medewerkers
Joren van Jaarsveld
Wilco Huppelschoten (SVP)
Aannemer
Bouwbedrijf Vrolijk, Breda
Fotograaf
Mike Bink, Amsterdam
Theater en Cultuurcentrum De Nobelaer in Etten-Leur
De Nobelaer betreft een volledige nieuwbouw voor een culturele instelling, die voorziet in onder meer een grote zaal met vlakke vloer, een kleine zaal, een bibliotheek, muziek-, dans- en dramastudio’s, ateliers en kantoren. Alle ruimtes zijn ontworpen voor meervoudig gebruik.
“Een nieuw, open cultureel centrum waar kruisbestuiving alle kansen krijgt”
Het ontwerp voor de nieuwbouw speelt in op de veranderde omstandigheden voor hedendaagse culturele centra. Steeds vaker maken meerdere organisaties gebruik van één multifunctionele accommodatie. Daarbij zijn theaters al lang geen naar binnen gekeerde, mono-functionele organisaties meer, integendeel. ‘’Buiten zien wat er binnen gebeurt’’, en stimulering van onderlinge kruisbestuiving tussen verschillende culturele disciplines zijn de basis geweest voor het nieuwe gebouw.
Het resulteerde in een uiterst compact ontwerp, met een herkenbare, dubbelhoge centrale ruimte in het gebouw. Grote glasvlakken in de gevel en ín het pand zorgen voor een vloed aan daglicht, een sterke relatie met buiten en veel zichtbaarheid intern op de verschillende activiteiten in het gebouw.
Alle studio’s zijn direct zichtbaar en bereikbaar vanuit de centrale huiskamer om ook ingezet te kunnen worden voor publieksfuncties. De multifunctionele foyer is geschikt voor manifestaties en evenementen.
Het interieurontwerp is er op gericht om elkaar te ontmoeten, om kennis te maken met elkaar én met de activiteiten in het gebouw, met zoveel mogelijk hergebruik en meubels met een tweede leven.
Het gebouw staat aan de Parklaan, tegen het centrum aan. De hoofdentree, zaal en dramastudio’s richten zich naar het centrum. Naar achteren toe neemt het volume in hoogte af, en zoekt het aansluiting bij de lagere bouwhoogte van de woonwijk. De foyer, of huiskamer, is juist gericht op deze zonnige zuidkant van de locatie. De stenen buitengevel heeft drie grijstinten die toe steeds lichter worden naarmate het gebouw hoger wordt. De buitengevels worden deels doorgezet in het interieur.
Binnenwanden en plafonds zijn in de houtsoort Accoya uitgevoerd. Wanden in verkeersruimten zijn voorzien van verdiepingshoge fotografie door theaterfotograaf Deen van Meer.
Het interieurontwerp van de centrale ruimte refereert aan een woonkamer. Het biedt alle kansen om in ontspannen sfeer elkaar te ontmoeten. Net als thuis zijn er tafels en stoelen, luie zitbanken, vloerkleden en (boeken-)kasten. Door het hele gebouw heen zijn ontmoetingsplekken ontworpen. Een groot deel van de meubels zijn via Markplaats aangeschaft. Door de mix van oud en nieuw ontstaat vanaf het begin een vertrouwd gevoel bij de Nobelaer.
Aanpasbaar, klimaatadaptief en natuurinclusief
Grote overspanningen creëren wand- en kolomvrije ruimten, die bij veranderende behoefte naar elke wens kunnen worden ingedeeld. Het ontwerp maakt optimaal gebruik van de oriëntatie op de zon. De grootste glasvlakken bevinden zich aan de (niet bezonde) noordzijde. Het grote glasvlak aan de zuidzijde is voorzien van een 5 m. diepe zonwerende luifel. Het forse dakoppervlak is voor een groot deel voorzien van zonnepanelen.
De Nobelaer staat in stedelijke omgeving. Het gebouw en het tuinpark om het gebouw heen zijn als één geheel ontworpen. Tegenover de oppervlakte van het dak staat 1,5 maal groen oppervlak. Aan de west- en zuidzijde van het gebouw is dit ingericht als bloemenpark. Naast wilde bloemen, bij uitstek het thuis voor insecten, worden verschillende in elk seizoen bloeiende planten geplant. Het gebouw is voorzien van 12 vleermuiskasten. Infiltratiegeulen rondom het gebouw en wadi’s in de overgang van terrein naar omgeving anticiperen op wateroverlast, droogte en hitte.
De bouwkundige uitwerking vond plaats i.s.m. SVP Architectuur en Stedenbouw.
RAADhuis Schijndel
Projectnaam
RAADhuis Schijndel
Projecttype
Cultuur / Herstemming / Interieur
Opdrachtgever
Gemeente Meierijstad / Barbara de Leeuw
Bouwjaar
2020 / 2021
Programma
Bibliotheek / Tentoonstelling gemeentelijke kunstcollectie / VVV / Klantcontactcentrum & Burgerzaken / Café / Workshopruimten / Ontvangstruimten
Omvang
1.350 m2
Bouwkosten
–
Architecten
Roel ten Bras / Maaike Westinga
Medewerkers
Edo Brunekreef (SVP)
Aannemer
Hazenberg Bouw BV/Nico de Bont, Vught
Fotograaf
Mike Bink
Kunst Concept
Duinzand
Interieurontwerp
Designwolf
RAADhuis Schijndel
Het voormalige gemeentehuis in Schijndel is een bijzonder gebouw. Het oorspronkelijke ontwerp uit 1959 is van de Amersfoortse architect J.C. van Buijtenen. Het werd opgeleverd in 1961. In 1990 werd het gemeentehuis uitgebreid en werd de nieuwbouw gekoppeld aan het originele gebouw. Het gebouw staat op de markt in het centrum van het dorp en vormt een 3-eenheid op het plein samen met de kerk en de glazen boerderij van MVRDV.
In opdracht van de gemeente Meierijstad maakten wij een ontwerp om de bibliotheek en de omvangrijke kunstcollectie van de gemeente in het gebouw onder te brengen. Daarnaast kregen de VVV, Burgerzaken en het klantcontactcentrum van de gemeente er ook een plek. Het statige gemeentehuis, met een bel-etage, moest een voor iedereen toegankelijke plek in het dorp worden. Een open en flexibel gebouw waar kruisbestuiving en menging van functies gestimuleerd wordt.
Het gedeelte waarmee de nieuwbouw uit 1990 gekoppeld was aan het oude deel van het gemeentehuis werd afgebroken. De littekens die hierdoor in de gevel zichtbaar werden gebruikten we om vitrine-ramen en een nieuwe entree te maken.
Door een deel van de vloer (van de voormalige trouwzaal) te verlagen tot het niveau van het omliggende maaiveld, ontstond er een dubbelhoge ruimte en een entree zonder drempels aan deze kant. Binnen leverde dit een split-level op, waarmee de bel-etage en het souterrain met elkaar verbonden werden. Het souterrain grenst aan de lager gelegen tuin die opnieuw is ingericht. De eerst wat kelder-achtige ruimte is nu licht, open en toegankelijk.
Aan de marktzijde brachten we juist de voormalige trap naar de beletage terug. Een trap waar veel mensen nog herinneringen aan hadden, door bezoek aan het gemeentehuis of omdat hun trouwfoto daar is gemaakt. Ook hier kunnen mensen nu het gebouw weer binnentreden, en daarmee is er geen voor- of achterkant meer.
Het vrij strenge bakstenen gebouw is van binnen rijk gedetailleerd. Marmeren omlijstingen rond de deuren, natuurstenen vloeren met ingelegd marmer, gemetselde wanden met gefrijnde natuursteen banden, en een prachtig plafond in de centrale hal. We hebben zoveel mogelijk behouden en waar nodig hergebruikt voor herstelwerk.
In aanloop naar het interieurontwerp gebruikten we de karakteristieke indeling met alle kamers (burgemeester, wethouders, griffier, etc.) als concept voor de bibliotheek met kunstcollectie: ‘dwalen van schatkamer naar schatkamer’.
Duinzand ontwikkelde vervolgens de overkoepelende verhaallijn en koppelde daarmee de verschillende functies in het gebouw door middel van kunst aan elkaar. “De kunst van het…” ontroeren, fantaseren, vertellen, onderzoeken, voelen, kijken etc. De verschillende kamers hebben een thema gekregen waar de kunst, boeken en poëzie elkaar aanvullen.
Designwolf ontwierp het interieur. Zij zochten in materialisering de verbinding met het oorspronkelijke gebouw en voegden daar kleur aan toe. De schuin gefrijnde lijnen van het natuursteen werden bijvoorbeeld overgenomen in de eiken bekleding van de balies. Oorspronkelijke verlichtingsarmaturen werden van zolder gehaald en ook het meubilair uit de raadzaal werd hergebruikt.
Er is hier zo een unieke plek ontstaan, waar de kunstcollectie op een laagdrempelige manier ontsloten is, ondersteund door de collectie van de bibliotheek, of andersom….
Suikerentrepot Standdaarbuiten
Projectnaam
Suikerentrepot Standdaarbuiten
Projecttype
Wonen / Herbestemming
Opdrachtgever
Suikerdepot Standdaarbuiten BV
Ontwikkelaar
Verdouw Vastgoed BV i.s.m. Blue-House BV
Bouwjaar
–
Programma
44 appartementen en stallingsgarage
Omvang
6.500 m2
Bouwkosten
n.v.t.
Architecten
Maaike Westinga / Roel ten Bras
Medewerkers
Edward Fidder / Roxi Balas
Aannemer
AVH Bouw, Barendrecht
Renderings
Plotvis / Volcano
Suikerentrepot
Het voormalig suikerdepot in Standdaarbuiten is een van de twee in Nederland bewaard gebleven opslaggebouwen voor suiker. Vanwege de rijke geschiedenis van suikerindustrie in deze omgeving is het gebouw een Rijksmonument.
Het markante gebouw ligt prachtig aan de Mark en de jachthaven. De loods heeft een geklonken staalconstructie en smalle raamopeningen op de verdieping die het monument een bijzonder karakter geven. Het ontwerp laat het monument zoveel mogelijk in tact, maar om de woonfunctie mogelijk te maken worden nieuwe gevel- en dakopeningen gecreëerd in het zelfde gelijkmatige ritme als de huidige ramen op de verdieping. Zo blijft de karakteristiek van het gebouw behouden. In totaal worden er 44 appartementen in het gebouw gerealiseerd.
Grote openingen in de kopgevels geven toegang aan een semi-openbaar toegankelijk binnengebied waar de woningen aan ontsloten worden. De monumentale kolommen krijgen een nieuwe functie als ondersteuning voor de loopbruggen waarmee de woningen op de verdieping bereikbaar zijn. Deze ranke kolommen droegen in het verleden de grote loopbrug voor het laden en lossen van de suiker.
In het binnengebied wordt een groot deel van het dak open gemaakt, waardoor er een prettige gemeenschappelijke ruimte tussen de woningen ontstaat.
Aan de noordzijde op de begane grond wordt een groot deel van de parkeervoorziening gerealiseerd in een stallingsgarage. De woningen hierboven hebben een terras aan het binnengebied.
De woningen op de begane grond aan de zuidzijde hebben hun buitenruimte aan de kade. De woningen op de verdiepingen krijgen een verzonken dakterras tussen de historische spanten. Door de buitenruimte op het dak te situeren, kan de oorspronkelijke gevel op de eerste verdieping onaangetast blijven.
Kontakt der Kontinenten
Projectnaam
RESTAURANT KONNEKT – CONFERENTIEHOTEL KONTAKT DER KONTINENTEN
Projecttype
interieur
Opdrachtgever
Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten
Bouwjaar
2020
Programma
Interieur restaurant, lounges, sanitaire voorzieningen
Omvang
890 m2
Architecten
Maaike Westinga / Roel ten Bras
Medewerkers
Marielle Neijs
Aannemer
Vios Bouw
Fotografen
Riesjard Schropp / Marcel van der Burg
Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten Soesterberg
Glazen paviljoen en culturele gelijkenissen als leidmotief voor nieuw restaurant.
Het conferentiehotel Kontakt der Kontinenten bestaat uit een complex van voormalige kloostergebouwen midden in het bos gelegen in Soesterberg. Boparai Associates Architekten tekenden voor het glazen paviljoen, modern en minimalistisch gedetailleerd, als uitbreiding van het restaurant. TenBrasWestinga verzorgde de complete inbouw en interieur.
Culturele gelijkenissen vormen het uitgangspunt bij het ontwerp van de inrichting van het restaurant, en de toiletruimten in het souterrain. In plaats van de wereld op te delen in verschillen, zijn overeenkomsten verrassender en inspirerend. En vaak onverwachts. Oer-Hollandse klederdracht uit Marken en klassiek Peruaans breiwerk gebruiken dezelfde motieven; Picasso’s zelfportret toont als een Afrikaans stammenmasker; Delfts blauw is even kostbaar als Chinees Porselein; Stoffen van Helmondse makelij staan in de wereld bekend als typisch Afrikaans; De oh zo Hollandse aardappelen met bloemkool eet men in India als aloo gobi; En blauwe ogen zijn niet alleen voorbehouden aan West-Europeanen.
Het ontwerp neemt deze gelijkenissen als leidraad voor het ontwerp. Bij binnenkomst in het restaurant treft de klant een open ruimte ingeklemd tussen het weelderige groen buiten en doorlopende lange, ranke zwarte stalen vakkenkasten als rug. In de vakken zijn souvenirs uit de hele wereld geplaatst en deze items dragen bij aan het tonen van gelijkenissen tussen culturen. De vakkenkasten zijn open maar diep. Ze transformeren de wanden tot geanimeerde displays met bijzonderheden wereldwijd, maar het doorzicht op het oude bakstenen gebouw blijft behouden.
De open ruimte van het restaurant wordt gedifferentieerd door specifieke placemaking met 6 thema’s uit de hierboven genoemde overeenkomsten. De zes specifieke ‘places’ zijn 3-dimensionale accenten in een universele basis. De basis is sfeervol, maar terughoudend en functioneel. Het open houten lattenplafond en de tapijtvelden werken mee aan de ruimteakoestiek. Het meubilair in de basis is verplaatsbaar naar andere plekken.
De ‘places’ zijn kleurrijk en expressief. Ze verwijzen naar overeenkomsten op onze wereld in het gebruik van materialen, stoffen, kunst en ambacht. De specifieke ‘places’ worden gemarkeerd door verbijzondering van de vloer, door kenmerkende, wereldwijd verzamelde attributen in de vakkenkasten, en meubilair met specifieke vorm en motieven. Het ranke staal van de vakkenkasten komt terug in de vaste en mobiele bars van het restaurant als messing of bronskleurige beplating.
De toiletruimten in het souterrain zijn ook opgevat als een ’place’. Overeenkomstige blauwe motieven in porselein uit Nederland, Portugal en China zijn toegepast op de vloer en verwerkt in het ontwerp van het wastafelmeubels. De wanden zijn bekleed met behang ontworpen door Marcel Wanders.
De Zeepziederij
Projectnaam
De Zeepziederij Bree, België
Projecttype
Cultuur / Herbestemming
Opdrachtgever
Gemeente Bree
Bouwjaar
2018 – 2019
Fotografie
Ron & Vief
Programma
Theatercafé-foyer / Theaterzaal / Artiestenvoorzieningen / Kantoren
Omvang
2650 m2
Bouwkosten
€5.000.000,-
Architecten
Roel ten Bras / Maaike Westinga / Bram Aerts / Carolien Pasmans
Medewerkers
Michel Brons / Joren van Jaarsveld / Wilco Huppelschoten
Constructeur
Ney+partners, Brussel
Installatieadviseur
Raco bvba, Heusden-Zolder
Adviseur Theatertechniek
Theateradvies bv, Amsterdam
Geluidsadviseur
Daidalos-Peutz, Leuven
Aannemer
Driesen NV, Overpelt
De Zeepziederij Bree, België
In Bree wordt al sinds de jaren ’80 moeite gedaan om cultuurhistorisch waardevolle gebouwen te opwaarderen. Het nieuwe theater De Zeepziederij is een harmonieus huwelijk tussen een modern theaterbouw en het karakter van een pand met geschiedenis.
Het voormalig warenhuismagazijn is in 1958 flink uitgebreid en verbouwd tot werkplaats van de Technische school, en nu tot theater. De meest in het oog springende ruimte is de 7 tot 9 meter hoge hal met een grid van betonnen kolommen en balken en gemetselde muren en plafonds. Een groot deel van de school werd gesloopt, maar de gebouwen aan de straatkant en de hoge hal bleven bewaard om er alle diensten in onder te brengen: kantoren, kleedkamers, loges en voorzieningen voor artiesten en personeel. De nieuwe zaal en technische ruimten zijn ernaast gebouwd.
Het nieuwe theater vormt een brug tussen de binnenstad en de nieuw te bouwen ontwikkelingen op het vrijkomende, achterliggende schoolterrein. Het presenteert zich evenveel aan de straat als aan dat terrein. Het ontwerpt koppelt de belangrijkste route van binnenstad naar het nieuwe ontwikkelingsgebied aan de foyer en het theatercafé.
Het programma voor het nieuwe theater behelst een theaterzaal voor 366 bezoekers. Om optimaal te kunnen inspelen op technische en geluidseisen die worden gesteld staat de nieuwe zaal op een eigen fundering, gedilateerd naast het oude magazijn. Vanuit het magazijn, nu foyer, bereikt men de zaal. De zaal is zo breed en ondiep als mogelijk gedimensioneerd, en heeft licht gekromde rijen voor optimaal contact tussen artiesten en publiek. De zaal kan op 4 manieren worden bespeeld. Klein is scène-sur-scène, voor intieme concerten op het podium. Daarvoor zijn de hangpunten voor licht en geluid aangepast. De zaal zelf kan worden ingedeeld in drie delen – voor kleine aperitiefconcerten tot de volle 366 stoelen – door afscheiding met gaasdoek.
Het bestaande magazijn is, zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde nog dichter terug naar de oorspronkelijke, historische verschijningsvorm ontworpen. Zoveel mogelijk behoud van oorspronkelijke gevels, evenals maximaal hergebruik van bestaande gebouwdelen en aanwezige constructies stond voorop. De uitwerking van het ontwerp is verder gericht op het gebruik van duurzame, ecologische materialen, en zoveel mogelijk daglichttoetreding. Het energieverbruik wordt geminimaliseerd door de gecompartimenteerde klimaatinstallatie, waarbij optimaal kan worden ingespeeld op vraaggestuurde luchtventilatie en verwarming.
Voor het project is een samenwerking aangegaan met architectenbureau Trans, Theateradvies bv en de technische adviseurs Ney, Boydens en Daidalos-Peutz.
Beykoz Kundura
Projectnaam
Beykoz Kundura – Theater en bioscoop Istanbul -Turkije
Projecttype
Cultuur / Herbestemming
Opdrachtgever
Yildrim Group
Bouwjaar
2015
Programma
Theaterzaal / Filmzaal / Foyers / Multifunctionele ruimten / Backstage / Laden en Lossen
Omvang
ca. 4.000 m2
Architecten
Roel ten Bras
Medewerkers
Michel Brons
Beykoz Kundura Cinema & Studios
Om een oude elektriciteitscentrale te transformeren in een multifunctioneel theater zijn wij gevraagd deel te nemen in een internationaal, multidisciplinaire designteam. Het architectonisch ontwerp richt zich op zoveel mogelijk behoud van de historische gebouwen en hun componenten en het maximaliseren van de mogelijkheden voor meervoudig gebruik.
De voormalige elektriciteitscentrale heeft oorspronkelijk twee bouwperiodes. De oudste delen (de buitenste delen van het complex, waarschijnlijk gebouwd voor een andere functie) zijn afkomstig uit het midden van de 19e eeuw. De middelste drie gebouwen dateren van net na 1900. De gebouwen zijn in goede staat en vele historische details en installatie-onderdelen worden bewaard. Zowel architectonisch ontwerp als het theater technisch ontwerp richt zich op:
– Zoveel mogelijk behoud van historische gebouwen en hun onderdelen;
– Multifunctionaliteit en het maximaliseren van de mogelijkheden voor meervoudig gebruik;
– Verbeterde ruimtelijke relatie tussen de 5 afzonderlijke gebouwen van het complex:
– Een volledig vlakke vloer zaal voor 200 bezoekers, zonder afbreuk te doen aan het historische gebouw.
Het bestaande complex bestaat uit vijf gebouwen. Vanuit het p.v.e. beredeneerd kon het theater alleen in de middelste – de grootste – worden gerealiseerd. De gebouwen aan de rechterkant huisvesten entree en foyer. De gebouwen aan de linkerzijde zijn aan multi-functioneel, maar geschikt voor bioscoop. Het theater is toegankelijk van beide kanten.
De belangrijkste architectonische ingreep is de Vista. De Vista wordt gemaakt door 4 meter hoge – afsluitbare – openingen in de scheidingswanden tussen de afzonderlijke gebouwen. Op festivals en evenementen is het complex dus te ervaren als een coherent geheel. Een andere belangrijke ruimtelijke ingreep is bijna het gehele complex te voorzien van een kelder. Het verhoogt de capaciteit van de publieke ruimte. Voorzieningen worden hier ondergebracht, zodat vanaf de begane grond, op straatniveau, de oude fabrieksgebouwen in hun oorspronkelijke fysieke toestand kunnen blijven. De kelder achter het gebouw biedt alle noodzakelijke backstagevoorzieningen.
De theatertechniek is zeer compleet, maar voorzichtig en terughoudend in het ontwerp. De benodigde installaties en lichte bruggen zijn ontworpen rond het historische gebouw en bouwdelen.
To transform an old power plant into a multifunctional theater TenBrasWestinga – ARCHITECTURE / INTERIOR PLANNING is asked to participate in a multidisciplinary design. The architectural design focusses on as much as possible preservation of historic buildings and their components and maximizing opportunities for multiple use.
The former power station has originally two construction periods. The oldest parts, the outer parts of the complex, probably built for a different function, are from the mid-19th century. The middle three buildings date back to just after 1900. The buildings are in good condition and many historical details and installation parts are preserved. Both architectural design as the theater technical design focuses on:
– As much as possible preservation of historic buildings and their components;
– Multifunctionality and maximizing opportunities for multiple use;
– Improved spatial relationship between the 5 individual buildings of the complex:
– A full flat floor hall for 200 visitors without compromising the historic building.
The major architectural intervention is Vista. The Vista is created by 4 high – lockable – wall openings in the partition walls between the individual buildings. At festivals and events complex is thus experienced as a coherent whole.
The main spatial intervention is the basement of almost the entire complex. It increases the capacity of the public space. Provisions are housed here, so from the ground floor, at street level, the old factory buildings can remain in their original physical state. The basement behind the building provides all the necessary backstage areas.
The stagecraft is very complete, but cautious and reticent in design. The required installations and light bridges are designed around the historical construction and building components.
The existing complex consists of five buildings. From the brief argued the theater could only be realized in the middle – the largest -. The buildings to the right of it contain entrance and foyer. The buildings to the left are to bemulti-functional, but are suitable for cinema. The theater is accessible from both sides.
The new use of the former factory has an effect on the public space in front of the building. To stimulate the natural course for the new entries and present the new public character of the building, it is necessary to shape the space in front of it as a square.
Both the new public space as the new mutli-functional theater building will be a unique experience for all types of visitors.
Woonzorgcentrum Het Oosten
Projectnaam
Woonzorgcentrum Huize Het Oosten Bilthoven
Projecttype
Zorg / Wonen
Opdrachtgever
Stichting Huize Het Oosten
Bouwjaar
2013 – 2014
Fotografie
Studio CDB
Programma
55 appartementen / 10 pg-woningen en Multifunctionele ruimte
Omvang
10.000 m2
Bouwkosten
€ 13.850.000,-
Architecten
Roel ten Bras / Maaike Westinga
Medewerkers
John Ruijssenaars / Yvan Veninga / Sander van Ginkel / Jasper van Dam / Remco Houtzager
Aannemer
Van Norel Bouwgroep Epe
Huize Het Oosten
Huize Het Oosten in Bilthoven is een centrum voor oudere Vrijmetselaren. De nieuwbouw bestaat uit een gedifferentieerd woongebouw en een nieuwe Tuinzaal. Het ontwerp is er op gericht zo veel mogelijk relatie met het park en de omgeving te creëren. Het ontwerp past in de visie op zorg van HHO en in de toekomstvisie van ouderenzorg in het algemeen.
Wensen van de bewonerscommissie en de visie van Huize Het Oosten ten aanzien van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen waren de onderlegger voor het plan. Bij de configuratie van de nieuwbouw was het eerste doel om de relatie met het park voor iedereen te optimaliseren. De woningen hebben verdiepingshoge schuifpuien, de gangen zijn breed en hebben uitzicht over het park. De daken van de verbindingsgangen en Tuinzaal zijn begroeid en voegen zich in de groene omgeving. Ook de kleuren van de gevels zijn in groengrijze tinten gekozen. De royale balkons zijn expressief en uitgevoerd in ultradunne hogesterktebeton (winnaar betonprijs 2013).
Het hele project is duurzaam opgezet, zowel installatietechnisch als bouwkundig. Er wordt gebruik gemaakt van WKO, PV-panelen en zonnecollectoren op het dak. De grote balkons zorgen voor bouwkundige zonwering, net als de geperforeerde stalen platen die voor de grote glasvlakken zijn geplaatst. Naast het verminderen van de warmtelast, biedt het bewoners ook privacy.
Het ontwerp past in de toekomstvisie van ouderenzorg en het ouderenbeleid van de regering. De architectuur is hierin dienend: de nieuwbouw is ruim en licht, de appartementen zijn levensloopbestendig, alle gebouwen zijn met elkaar verbonden met glazen gangen, er zijn duidelijke zichtlijnen en er is een overzichtelijke routing.
VondelCS
Projectnaam
VondelCS Amsterdam
Projecttype
Cultuur / Herbestemming
Opdrachtgever
AVRO / Gemeente Amsterdam
Bouwjaar
2013 – 2014
Programma
Grand café / Restaurant /
Theaterzaal / Opnamestudio’s /
Kantoren en Workshopruimtes
Omvang
1.928 m2
Bouwkosten
€ 4.000.000
Architecten
Roel ten Bras / Maaike Westinga
Medewerkers
Yvan Veninga / Martijn Hosmar / Michel Brons
Aannemer
Jurrëns b.v. Utrecht
Fotografie
Arjen Veldt
VondelCS
Het Vondelparkpaviljoen is gebouwd in 1893 als uitgaansgebouw in het Vondelpark in Amsterdam. Na diverse bestemmingen huisveste het paviljoen tot 2011 het Filmmuseum. Thans heet het paviljoen het paviljoen VondelCS en is een culturele ontmoetingsplaats voor media, cultuur en debat.
Na jaren van geslotenheid vroeg het gebouw om verregaande openheid. Het ontwerp voor het paviljoen beantwoordt deze vraag met de herintroductie van de hoofdentree op de bel-etage, entrees naast en onder de nieuwe buitentrap, het te situeren programma achter de op het park gerichte voorgevels en de verbeterde uitstraling van de dicht te zetten loggia’s op de bel-etage.
De gebruikers van het Vondelparkpaviljoen zijn divers: AVRO, AT5, theater, horeca en de daarbij behorende bezoekers. Dat geldt ook voor de activiteiten die in het paviljoen plaats gaan vinden. Het ontwerp voorziet in een duidelijke zonering in het gebouw voor publiek versus backstage. Logistieke processen en meervoudig gebruik zijn uitgangspunt voor de indeling op de diverse verdiepingen.
De grote publieke ruimten bevinden zich op de makkelijkst bereikbare plekken in het gebouw. Het Grand café/restaurant strekt zich uit achter de voorgevel van het gebouw aan het park, en in de dichtgezette loggia’s, direct grenzend aan het buitenterras op de bel-etage. Het hart van het gebouw is de ontvangsthal op de bel-etage, centraal gelegen, waar de oorspronkelijke hoogte in ere is hersteld.
Op bijzondere wijze is de klimaatinstallatie onzichtbaar in het gebouw verwerkt. Vanuit de nieuwe zeer compacte installatieruimte onder de hoogste kap zijn kanalen ingebracht in loze ruimten tussen historische plafonds en vloeren en dubbele wanden. Het inblazen va de lucht geschiedt via speciaal ontworpen roosters, met een gedicht van Vondel als gaatjespatroon.
