Projectnaam
De Zeepziederij Bree, België
Projecttype
Cultuur / Herbestemming
Opdrachtgever
Gemeente Bree
Bouwjaar
2018 – 2019
Fotografie
Ron & Vief
Programma
Theatercafé-foyer / Theaterzaal / Artiestenvoorzieningen / Kantoren
Omvang
2650 m2
Bouwkosten
€5.000.000,-
Architecten
Roel ten Bras / Maaike Westinga / Bram Aerts / Carolien Pasmans
Medewerkers
Michel Brons / Joren van Jaarsveld / Wilco Huppelschoten
Constructeur
Ney+partners, Brussel
Installatieadviseur
Raco bvba, Heusden-Zolder
Adviseur Theatertechniek
Theateradvies bv, Amsterdam
Geluidsadviseur
Daidalos-Peutz, Leuven
Aannemer
Driesen NV, Overpelt
De Zeepziederij Bree, België
In Bree wordt al sinds de jaren ’80 moeite gedaan om cultuurhistorisch waardevolle gebouwen te opwaarderen. Het nieuwe theater De Zeepziederij is een harmonieus huwelijk tussen een modern theaterbouw en het karakter van een pand met geschiedenis.
Het voormalig warenhuismagazijn is in 1958 flink uitgebreid en verbouwd tot werkplaats van de Technische school, en nu tot theater. De meest in het oog springende ruimte is de 7 tot 9 meter hoge hal met een grid van betonnen kolommen en balken en gemetselde muren en plafonds. Een groot deel van de school werd gesloopt, maar de gebouwen aan de straatkant en de hoge hal bleven bewaard om er alle diensten in onder te brengen: kantoren, kleedkamers, loges en voorzieningen voor artiesten en personeel. De nieuwe zaal en technische ruimten zijn ernaast gebouwd.
Het nieuwe theater vormt een brug tussen de binnenstad en de nieuw te bouwen ontwikkelingen op het vrijkomende, achterliggende schoolterrein. Het presenteert zich evenveel aan de straat als aan dat terrein. Het ontwerpt koppelt de belangrijkste route van binnenstad naar het nieuwe ontwikkelingsgebied aan de foyer en het theatercafé.
Het programma voor het nieuwe theater behelst een theaterzaal voor 366 bezoekers. Om optimaal te kunnen inspelen op technische en geluidseisen die worden gesteld staat de nieuwe zaal op een eigen fundering, gedilateerd naast het oude magazijn. Vanuit het magazijn, nu foyer, bereikt men de zaal. De zaal is zo breed en ondiep als mogelijk gedimensioneerd, en heeft licht gekromde rijen voor optimaal contact tussen artiesten en publiek. De zaal kan op 4 manieren worden bespeeld. Klein is scène-sur-scène, voor intieme concerten op het podium. Daarvoor zijn de hangpunten voor licht en geluid aangepast. De zaal zelf kan worden ingedeeld in drie delen – voor kleine aperitiefconcerten tot de volle 366 stoelen – door afscheiding met gaasdoek.
Het bestaande magazijn is, zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde nog dichter terug naar de oorspronkelijke, historische verschijningsvorm ontworpen. Zoveel mogelijk behoud van oorspronkelijke gevels, evenals maximaal hergebruik van bestaande gebouwdelen en aanwezige constructies stond voorop. De uitwerking van het ontwerp is verder gericht op het gebruik van duurzame, ecologische materialen, en zoveel mogelijk daglichttoetreding. Het energieverbruik wordt geminimaliseerd door de gecompartimenteerde klimaatinstallatie, waarbij optimaal kan worden ingespeeld op vraaggestuurde luchtventilatie en verwarming.
Voor het project is een samenwerking aangegaan met architectenbureau Trans, Theateradvies bv en de technische adviseurs Ney, Boydens en Daidalos-Peutz.